Tips on Writing the BPK
Below lists the common mistakes made when writing the BPK. Note that for now, only the Bahasa Malaysia version is available.
- Pemetaan CLO terhadap PLO, LT, SS dan Kaedah Penilaian yang tidak tepat.
- Penggunaan kata kerja dalam CLO kurang tepat.
- Kaedah penilaian: perlu letakkan nama dan kod.
- Penulisan PLO: sebagai contoh, sepatutnya PO4 bukan P4.
- Penulisan CLO tidak menunjukkan pemetaan kepada PLO dan Kemahiran Insaniah (Soft Skill).
- Tidak boleh bagi tugasan untuk menilai PLO2 (psikomotor).
- CLO seeloknya 3 hingga 5 untuk setiap kursus.
- Penilaian kerja kursus untuk komponen ujian tidak boleh lebih daripada 50%.
- Kaedah penilaian yang tidak bersesuaian.
- Penilaian kerja kursus hanya satu kaedah penilaian.
- Semua BPK perlu ditandatangani oleh Dekan dan dinyatakan tarikh dan bilangan Mesyuarat Majlis yang meluluskan.
- Masa Pembelajaran Pelajar (Student Learning Time) sepatutnya tepat. Sebagai contoh, untuk kursus 3 unit, masa ialah 120 jam dan 4 unit ialah 160 unit.
- Sekurang-kurangnya tiga rujukan yang terkini.
- Penilaian pelajar kerja kursus mesti lebih daripada dua untuk merangkumi kesemua kemahiran insaniah kursus.
Abbreviation definitions:
- CLO is Course Learning Outcome,
- PO is Programme Outcome,
- LT is Learning Taxonomy,
- SS is Soft Skill,
- BPK is Borang Penawaran Kursus.
- Hits: 838